schenking-oeuvre-herman-gordijn

Oeuvre Herman Gordijn gaat naar stichting Nobilis

Fochteloo - Het bijna complete prent-oeuvre van de Amsterdamse schilder en graficus Herman Gordijn (1932-2017) is door zijn partner Joseph Kessels geschonken aan de Stichting Nobilis, centrum voor prentkunst in Fochteloo.

Niet alleen een kleine 130 etsen, aquatinten, houtsneden, litho’s en toyobo-etsen zijn geschonken, maar ook de bijbehorende etsplaten en houtsnede-blokken.

Ondertussen is ook de door Herman Gordijn opgebouwde documentatie over zijn kunstenaarschap uit zijn atelier in Terschuur overgedragen aan Stichting Nobilis en er is begonnen met de verhuizing van diens bibliotheek naar het centrum in Fochteloo. Volgend jaar wordt de eerste Herman Gordijn-tentoonstelling in Fochteloo verwacht en verschijnt er een deel in de serie Nobilis Cahiers over de prenten van Gordijn.

Belangrijke kunstschilder

‘Met voortvarendheid werken we aan de Herman Gordijn-schenking, die diepe indruk maakt op bestuur en vrijwilligers,’ zo vertelt voorzitter dr. Peter O. Gerrits van Nobilis. ‘Herman Gordijn is één van de belangrijkste kunstschilders in ons land, die daarnaast heel veel heeft getekend en ook een indrukwekkend prent-oeuvre heeft opgebouwd. Als schilder laat hij een prachtig en heel eigenzinnig oeuvre na. Hij was ook een begenadigd portretschilder. Eén van de meest afgebeelde schilderijen is het staatsieportret dat Gordijn in 1982 van Koningin Beatrix maakte, en nu in het gebouw van de Raad van State hangt. Pieter Jonker ontdekte bij het uitpakken van de schenking dat er ook een houtsnedeblok is met een tekening van het portret van Koningin Beatrix en waarin Gordijn een begin maakte met de houtsnede, maar niet voltooide.’

Overleden

Een maand voor de opening van de grote overzichtstentoonstelling van Herman Gordijn in Museum More in Gorssel in 2017 overleed de schilder-graficus. Hij was tot het laatst toe betrokken bij de inrichting van deze tentoonstelling. Ter gelegenheid van zijn 85-ste verjaardag verscheen ook het boek ‘Herman Gordijn’. Eerder al verschenen er verschillende boeken over de kunstenaar.

Bron: Nieuwe Ooststellingwerver - 26 juli 2019 - 15.08 uur