Nieuwe Hellegers-tentoonstelling in Fochteloo

Familie schenkt beelden en penningen aan Stichting Nobilis

Naar nu bekend wordt gemaakt heeft Stichting Nobilis het centrum voor prentkunst een bijzondere schenking ontvangen uit Steggerda van de familie Hellegers. Het betreft vier buitenbeelden en tien penningen van de hand van beeldhouwer en medailleur Guus Hellegers (1937-2019), die begin jaren zeventig samen met zijn vrouw Marion en hun kinderen Barbara en Joris neerstreek in Steggerda om daar in een voormalige boerderij aan de Leemweg zijn atelier te bouwen.

Ook andere kunst dan werken op papier

Het wekt misschien enige bevreemding dat een centrum voor prentkunst ook een collectie beelden en penningen in eigendom heeft. Stichting Nobilis richt zich niet alleen op werken op papier, maar ook op ander werk van kunstenaars uit Oost- en Weststellingwerf. Zo is er keramiek van Hannie Mein en Peter Hiemstra. Er zijn schilderijen van Sierd Geertsma en Johannes Mulders en wordt er eveneens  onderdak geboden aan de collectie van Dirk Kerst Koopmans. Al sinds de komst van het centrum van prentkunst in Fochteloo in april 2014 is er permanent werk te zien van Guus Hellegers in bruikleen gegeven door Pieter Jonker, die door de komst van Peter Lazarov eveneens bevriend raakte met het echtpaar Hellegers. Door deze vriendschap startte hij ook met het verzamelen van penningen. Hij kocht destijds enkele kleine beelden. Onlangs kocht hij een viertal kleine beelden aan uit de ateliernalatenschap en gaf ze in bruikleen aan het centrum in Fochteloo.

Boeken

In 1998 was Pieter Jonker als uitgever van de Stellingwarver Schrieversronte betrokken bij de uitgave van het ‘Guus Hellegers Beeldhouwer’ geschreven door Remco Heite. De eerste druk van 1.000 exemplaren was na een paar jaar al uitverkocht en werd er in 2022 een tweede oplage van 1.000 exemplaren opgelegd. In 2010 gaf Stichting Nobilis het boek ‘De penningkunst van Guus Hellegers’ uit geschreven door Louk Tilanus, oud-voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Penningkunst.
Na het overlijden van Guus Hellegers schonk familie Hellegers de prentverzameling die Guus en Marion Hellegers opgebouwd hadden aan de Stichting Nobilis en ook een deel van de bibliotheek. En dit jaar dus beelden en penningen. Naar aanleiding van deze schenkingen is er nu gekozen voor een verkooptentoonstelling van beelden en penningen van Guus Hellegers uit de ateliernalatenschap. Stichting Nobilis heeft al het eigen werk van Hellegers tijdelijk opgeruimd. De tentoonstelling is voor een groot deel binnen en deels buiten in de tuin en op het plein. Naar verwachting is dit één van de laatste verkooptentoonstellingen van Guus Hellegers. De prijzen zijn aangepast en zo is iedereen nog in de gelegenheid een werk van deze eminente beeldhouwer en medailleur te kopen. Familie Hellegers schonk eerder al een beeld aan het dorp Steggerda. De gemeente Weststellingwerf kocht nog een beeld, terwijl er al twee beelden van Guus Hellegers in Wolvega staan. De gemeente gaf eerder al een opdracht aan documentairemaker Ben Jurna om een film te maken, die ook tijdens de tentoonstelling vertoond wordt.

Toon Hermans

Drie grote beelden worden er getoond, die nu eigendom zijn van Stichting Nobilis. Het beeld ‘De droom’, dat Hellegers vervaardigde in de periode 1987-1992 en dat gemaakt is van staal, marmer, veren en hout. Het beeld ‘Clown met toeter’ uit 1967 gemaakt van alumiumcement. Tenslotte het beeld ‘Toon Hermans’ uit 1991. Het is een beeld in staal. Dit beeld is een kleiner exemplaar dan het beeld dat in het Theater aan het Vrijthof in Maastricht staat. Een beeldhouwer maakt eerst een beeld op proef om te kijken of het ontwerp aan zijn eisen voldoet. Van dit beeld maakte Guus Hellegers ook een kleine versie die dienst deed als aandenken voor de prijswinnaars van de Toon Hermans Prijs, die onder andere toegekend werd aan André van Duin, Paul van Vliet, Freek de Jonge en Jochem Myer. Een vierde beeld ‘Pronkjuweel’ liep stormschade op in Fochteloo en het onderzoek naar herstel loopt nog.

Het Fonds

Het Fonds van de gemeente Ooststellingwerf stelde Stichting Nobilis financieel in de gelegenheid om grond aan te kopen, waardoor het erf van Nobilis zodanig uitgebreid wordt dat er ook permanent ruimte is voor beelden en tevens is er ruimte om voor tachtig vierkante meter uit te breiden. Al zal Stichting Nobilis in de toekomst ook actief zijn binnen de bruisplek in Oosterwolde de museumplek zal toch vooral Fochteloo worden en dat vraagt om een aantal aanpassingen. Al eerder werden er drie beelden geplaatst van Hein Mader, bezit de Stichting drie beelden van Anne Woudwijk en verwierf onlangs in Voorthuizen een beeld van beeldhouwer Gerard Overeem.

Landelijk bekend

Van 1959-1964 volgde Guus Hellegers zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten en rondde zijn studiejaren af in 1964-1965 aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen Van 1972-1975 was hij kunstcriticus voor de Leeuwarder Courant en was hij docent van 1982-1991 aan de Academie Minerva in Groningen. Zijn beelden staan overal in Nederland in de openbare ruimte. Voor zijn werk ontving hij verschillende prijzen. In 1965 ontving hij al een prijs van de Belgische boerenbond voor zijn beeld ‘Arenlezende vrouw’, dat ook voor Nobilis werd aangekocht en dat na de komende tentoonstelling in de vaste opstelling in Fochteloo wordt getoond. De tentoonstelling is te zien van 22 september tot en met 1 december dit jaar.